Thursday, 24 May 2018

Conneryn ja Lazenbyn aikakausi (1962-1971)

1. Salainen Agentti 007 Ja Tohtori No (1962)



Elokuvassa MI6-agentti John Strangways murhataan Jamaikalla ja James Bond lähetetään tutkimaan murhaa. Lopulta murhan takaa paljastuu rikollisjärjestö SPECTREN jäsen Tohtori No, jonka juonena on häiritä avaruuskeskusalue Cape Canaveralin ohjuslaukaisua radioaktiivisilla impulsseilla.

Elokuvassa Bondia näyttelee skotlantilainen Sean Connery, joka Tohtori Non jälkeen esiintyi vielä viidessä Bond-elokuvassa. Monelle Bond-fanille Connery on se ainoa oikea Bond. Seuraajansa tavoin Tohtori No on vielä erittäin realistinen sisällöltään, verrattuna sarjan tuleviin elokuviin. Elokuvassa on jo monia perinteisiä Bond-elementtejä, kuten elokuvan avaava aseenpiipputunnus, taiteellinen alkutekstikohtaus, flirttailu sihteeri Miss Moneypennyn kanssa ja James Bond-teema. Elokuvan ikimuistoisimpiin kohtauksiin kuuluvat esimerkiksi kohtaus, jossa Bond ampuu kylmäverisesti Tohtori Non kätyrin Professori Dentin ja kohtaus, jossa Bond-tyttö Honey Ryder nousee merestä bikineissä. Elokuvassa esitellään myös Bondin CIA-agenttikollega Felix Leiter, jota tulevissa elokuvissa esittää monesti jostain syystä uusi näyttelijä.




2. Salainen Agentti 007 Istanbulissa (1963)


Elokuvassa Bond lähetetään Istanbuliin varastamaan venäläisiltä koodinpurkulaite Lektor, sillä MI6:lle on tarjottu apua siinä. Lopulta kuitenkin paljastuu, että kyseessä onkin ansa, jonka SPECTRE on järjestänyt kostaakseen Bondille Tohtori Non kuoleman.

Elokuvassa on mukana uusi perinteinen Bond-elementti, aseenpiipputunnuksen ja alkutekstikohtauksen välissä oleva avausjakso, joka yleensä on toiminut elokuvan esipuheena ja toisinaan se ei ole liittynyt elokuvan tarinaan mitenkään. Elokuva on varmaankin koko elokuvasarjan realistisin teos, koska se on sisällöltään maanläheinen, tasapaksu ja vaatimaton. Desmond Llewelyn tekee ensiesiintymisensä Varustemestari Q:na, joka tästä eteenpäin esitti kyseistä hahmoa yhteensä 36 vuoden ajan. Elokuvan kuuluisimmassa kohtauksessa Bond tappelee brutaalisti SPECTREN salamurhaajan Red Grantin kanssa junassa.






3. 007 Ja Kultasormi (1964)



Elokuvassa Bond lähtee vakoilemaan kultapohatta Auric Goldfingeria, jonka on uskottu salakuljettavan kultaa ympäri maailmaa. Tehtävän aikana selviää, että Goldfinger aikoo saastuttaa Yhdysvalloissa sijaitsevan Fort Knoxin kultavarannot, jotta hänen oman kultansa arvo nousisi.

Elokuvassa on kaikki ne Bond-elementit, jota monet tulevat elokuvat noudattavat: yliampuvat laitteet, hienot lavasteet, Q, jota ärsyttää Bondin huolimattomuus kehittämien laitteidensa kanssa ja ironinen huumori. Kuuluisia kohtia on monia: kullalla maalattu tyttö, Bond sidottuna laserpöytään, Sivukonna Oddjobin tappava hattu ja alkutekstikohtauksen tunnusmusiikki. Elokuva on ainoa Conneryn kauden elokuva, jossa SPECTRE ei ole Bondin vihollisena. Elokuva on selkeästi koko sarjan klassisin teos.





4. Pallosalama (1965)


Elokuvassa SPECTRE varastaa kaksi atomipommia Natolta ja vaatii sata miljoonaa puntaa, tai muuten se tuhoaa pommeilla Yhdistyneen Kuningaskunnan ja Yhdysvaltojen pääkaupungit. Johtolankojen avulla Bond lähtee Bahamasaarille etsimään atomipommeja, jotka SPECTREN jäsen Emilio Largo on varastanut.

Elokuvaa oli viety tyyliltään vielä Kultasormeakin pidemmälle, tapahtumapaikat ainakin ovat eksoottisempia. Ensimmäistä kertaa aseenpiippukohtauksessa nähdään Connery, aiemmin hänen tilallaan oli ollut stuntmies Bob Simmons. Syy henkilön vaihtoon oli se, että elokuva kuvattiin ensimmäistä kertaa laajakuvalla ja sitä varten tarvittiin uusi aseenpiippukohtaus. Elokuva on tunnettu esimerkiksi siitä, että siinä on monien fanien mielestä parhaimmat Bond-tytöt. Elokuvan negatiivinen kritiikki kohdistuu enimmäkseen hidastempoisiin vedenalaiskohtauksiin, joita on liikaa ja liian mahtailevaan tyyliin, mikä näkyy ainakin avausjaksossa, jossa Bond pakenee vihollisia rakettirepulla ja suihkuttaa näiden päälle vettä Aston Martin DB5:staan. Pallosalama oli 47 vuoden ajan kaikkien aikojen parhaiten ansainnut Bond-elokuva.





5. Elät Vain Kahdesti (1967)

Elokuvassa Yhdysvaltojen avaruusalus kaapataan avaruudessa ja syyt kohdistuvat Neuvostoliittoon. Bond kuitenkin lähetetään Japaniin, koska kadonneen avaruusaluksen uskotaan päätyneen sinne.

Elokuva on varmaankin ensimmäinen Bond-elokuva, jossa on paljon ensimmäisistä elokuvista eroavaa yliampuvaa tyyliä. Lavastaja Ken Adamin tulivuoritukikohta on yleisesti yksi sarjan parhaimmista lavasteista. Elokuvassa voi huomata, että Connery vaikuttaa jo väsyneeltä esittämään Bondia. Elokuvan valmistumisen jälkeen hän luopuikin roolista, koska oli kyllästynyt toistuviin juoniin ja palkkioihinsa.


6. Hänen Majesteettinsa Salaisessa Palveluksessa (1969)


Elokuvassa Bond lähtee Sveitsiin, jonne SPECTREN johtaja Ernst Stavro Blofeld on perustanut allergiatutkimuslaitoksen. Samalla hän ajautuu suhteeseen rikollispomo Marc-Ange Dracon tyttären Tracyn kanssa.

Elokuvassa Bondin uutena näyttelijänä toimii näyttelijänä kokematon australialaismalli George Lazenby. Elokuvassa pyrittiin palaamaan takaisin maanläheisempään Bond-tyyliin eli yliampuvuutta vähennettiin. Elokuva on ensimmäinen sentimentaalinen Bond-elokuva, jollaisia syntyi uudestaan vasta Daniel Craigin Bondien aikana. Elokuvan toimintakohtaukset ovat jännittäviä ja hienosti tehtyjä, kiitos ohjaaja Peter Huntin nopeatempoisten leikkausten ja Lazenbyn fyysisyyden. Elokuvan valmistuttua Lazenby ei halunnut jatkaa Bondina, koska ei tullut muutamien ihmisten kanssa toimeen kuvauksissa ja lisäksi hänen mielestään Bond ei ollut enää 70-luvulle tultaessa ajan hengen mukainen.


7. Timantit Ovat Ikuisia (1971)


Elokuvassa Bond lähtee Yhdysvaltoihin tutkimaan timanttien salakuljetusta ja saa lopulta selville, että sen kaiken takana on Blofeld, joka tarvitsee timantteja valtavaan lasersatelliittiin.

Elokuvaa varten testattiin monia uusia näyttelijöitä, mutta Connery saatiin lopulta takaisin maksamalla hänelle erittäin suuri rahasumma, 1,25 miljoonaa dollaria. Elokuvaa voidaan pitää alkuna Bond-elokuvien camp-huumorille, mikä näkyy ainakin kuuautotakaa-ajossa ja homoseksuaaleissa salamurhaajissa Wintissa ja Kiddissa. Elokuvassa on myös irvailua 70-luvun amerikkalaiselle kulttuurille, mikä näkyy Las Vegasin räikeydessä ja tyhmissä amerikkalaispoliiseissa.




No comments:

Post a Comment